Психомистецькі технології за МРС

                        Освітній сценарій з української літератури

                                  (фрагмент)

5 клас

Учитель: Сьогодні у нас тринадцяте березня (записуємо у робочих зошитах). Пишемо: класна робота, а тема нашого заняття- « Оповідання Євгена Гуцала «Лось». Співчуття, милосердя - шлях до перемоги добра».

Слайд 1.

Тема. Оповідання Євгена Гуцала «Лось». Співчуття, милосердя - шлях до перемоги добра.

Слайд 2.

Кількість годин/міні - модулів: 4/6

Знати:

- основні відомості про Євгена Гуцала;

- зміст твору «Лось»;

- характеристику героїв оповідання.

Нормувати:

- навички виразного читання тексту;

- уміння висловлювати своє ставлення до прочитаного;

- уміння визначати тему, ідею та жанрові особливості твору;

- розвивати логічність у мисленні, творчу уяву, пам'ять, увагу.

Слайд 3.

Цінувати:

- турботливе ставлення до світу природи, до рідних людей;

- співчуття та милосердя до інших;

- уміння відповідати за свої вчинки.

Реквізити: портрет Євгена Гуцала, ілюстрації до оповідання «Лось», малюнки учнів, підручники, міні-підручники, мультимедійна дошка, класна дошка.

Хід розвивальної взаємодії

Адаптивно-перетворювальний міні - модуль (1Х30хв.)

Учитель:

Ти знаєш, що ти людина,

Ти знаєш про це чи ні?

Жити спішити треба...-

так говорить у своєму вірші Василь Симоненко, український поет. І не погодитися з ним не можна, бо ми, люди, найрозумніші істоти на Землі.

А ось як ми проживемо на світі, який залишимо слід після себе, залежить від кожного з нас. Євген Гуцало в оповіданні «Лось» насамперед показує чуйність дітей до всього живого, доброзичливе ставлення до навколишнього середовища. А засуджує автор жорстокість і черствість. Отже, у творі порушено дві проблеми.

Діти, як ви гадаєте, які саме проблеми порушено в оповіданні «Лось»?

Учні: 1) взаємозв'язок людини і природи; 2) боротьба добра і зла.

Учитель:Так, правильно. Запишемо у зошити ці проблеми, порушені в оповіданні «Лось» ( 1) взаємозв'язок людини і природи; 2) боротьба добра і зла).

А зараз проведемо дослідження-відновлення. Доповніть речення потрібними словами (у міні - підручнику, 1 завдання).

1. Лось був старий самець, уже звик до(заповідника), в який потрапив із тайги. 2. Коли лось ступив на (лід), то під ним приглушено торохнуло. 3. Вони й не помітили, як підійшов до них рідний (дядько) Шпичак. 4. Шпичак давно вистежував того лося,- він помітив його одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки (посміювався), коли взялися визволяти його з (ополонки).

Учні зачитують доповнені словами речення.

Учитель: Любі діти, зараз ми попрацюємо за підручником: відповімо на 1-3, 6-8 питання на с. 228. Це було вашим домашнім завданням на сьогодні.

Учні відповідають на питання.

Учитель: Діти, додому вам було завдання - виписати з оповідання «Лось» цитати, що характеризують лося (це перша група готувала), хлопчиків (друга

група) та дядька Шпичака (третя група). Зачитайте, будь ласка, ці цитатні характеристики персонажів.

Учні зачитують виписані ними цитати. Авторське бачення персонажів (цитатна характеристика):

Слайд 4.

Лось:

- «Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя»;

- «Лось був старий і бувалий самець»;

- «Неквапно попрямував до тієї поляни, на якій любив найчастіше бувати... в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини»;

- «Лось опустив голову, принюхуючись до ополонки, далі, з витягнутою шиєю, ступив ще трохи, ось-ось маючи торкнутися губами до осклілого блакитного шумовиння, ніздрі затремтіли в передчутті холодної води»;

- «...лось вжахано відчув, що дедалі глибше занурюється в льодяну кашу»;

- «Ревнув, кличучи на допомогу, і його очі все густіше набрякали кров'янистим смутком, аж горіли червоним розпачем»;

- «...Намагався поводитися обачно... сили поступово покидали його; він поводився смирно»;

- «...лось виявився дужий і життєлюбний...»;

Слайд 5.

- «Він пробуватиме безперервно, доти, доки дихатиме»;

- «Лось уже зовсім знесилився і байдуже спостерігав, як наближаються діти. Усе нижче осідав у воду, і роги похилитувались над крижаним місивом, як незвичайний кущик. Під цим кущиком червоний розпач трохи вгомонився, але був тепер такий безмежний, що очі для нього були замалі, і той розпач струменів із них увсібіч»;

- «Лось не боявся людей».

Слайд 6.

Хлопчики:

- « Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда»;

- «... старший брат був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла. Він узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега, а молодший тупцяв біля нього і, не знаючи, чим допомогти, тільки зітхав та нетерпляче бив себе долонями по стегнах та по боках»;

- «Обидва підберезники дивилися на нього (лося) з недовірою - ого, який великий... Вони безпорадно усміхалися, їм хотілося підійти до нього ближче, але діти не наважувались»;

- «... діти все ще не вірили, що лось мертвий, а тому уважно приглядалися, щоб не проґавити тієї миті, коли він ворухнеться, щоб звестись на ноги»;

- «... діти - вперті й невідступні...»;

- « Ми його з води врятували, - сказав старший брат і ненависним поглядом уп'явся в підпалкувате обличчя»;

- «Ми його врятували, - знову повторив старший брат, і його лице почервоніло так, наче з нього ось-ось мала бризнути кров»;

- «Менший підберезник одвернувся, приховуючи сльози. Старший брат узяв його за руку й, не кажучи більше ні слова, повів до саней».

Слайд 7.

Шпичак:

- «...підійшов до них рідний дядько Шпичак. Кругленький, як підпалок, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких він тонув мало не по пояс, дядько зупинився поряд з дітьми. Він, мабуть, також був здивований, що оцей могутній звір лежить на землі»;

- «Дядько тримав у руці рушницю, але з таким виглядом, ніби збирався від когось захищатись. На губах у нього запеклась біла смага - мабуть, од якогось раптового, скороминущого переживання»;

-«Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і від того воно бралося то темними, то світлими спалахами»;

- « - У-ух, - видихнув Шпичак, обійшов навколо вбитого звіра й носаком ткнув його між роги»;

-«... Ану замовчіть мені, - ще дужче розгнівався дядько, - бо дістанеться вам од мене і од батька вашого! Будете pозyмні, то матимете й собі м'яса, не скривджу ... І роги вам віддам, - крикнув услід дядько»;

- «Коли брати вдарили по гнідій своїй конячині, то його наче щось тіпнуло. Він спочатку повільно ступив один крок, другий, - а потім побіг навздогінці.

- Роги віддам! - кричав, захлинаючись, ніби вони не чули»;

Слайд 8.

- «Шпичак давно вистежував цього лося, - він його помітив одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки посміювався, коли вони взялися визволяти його з ополонки. Він не вірив, що то їм вдасться, він думав, що лось таки знесилиться і його раніше чи пізніше затягне під лід. Але лось виявився дужий і життєлюбний, а діти - вперті й невідступні... Тепер треба було думати про те, щоб якось його заховати, замівши сліди, бо діти таки подалися в заповідник, щоб заявити охороні, - в цьому він не сумнівався. Але куди ти його подінеш? Не затягнеш назад до річки й не втопиш знову в ополонці - далеко не зрушиш. Але якби він міг затягти й утопити - ні хвилі не вагався б. Тепер дивився на звіра й хотів вірити, що лось оживе. Так, як ще недавно дітям, йому дуже кортіло, щоб лось підняв голову, звівся на свої стрункі міцні ноги і неквапно побіг до лісу, як він ще недавно біг, поки дороги йому не перетнула куля».

Учитель: Отже, це ви дали цитатну характеристику персонажам оповідання «Лось». На основі цитатної характеристики заповніть у міні-підручнику таблицю, записавши своїми словами, як автор ставиться до персонажів (3 завдання у міні-підручнику).

Учні заповнюють таблицю.

Авторське ставлення до персонажів

Лось

Хлопці

Шпичак

сильний духом

обидва хлопчики: плечисті

підступний

неквапливий

лагідні

байдужий до оточуючих

обачний

працьовиті

жорстокий

сміливий

турботливі

корисливий

довірливий

хоробрі

боягузливий

наполегливий

вперті

бездушний

цілеспрямований

невідступні

хитрий

життєлюбний

співчутливі

улесливий

милосердні до інших

брехливий

добрі

жадібний

люблять природу

недалекоглядний

чинять по совісті

шкодить природі

старший хлопчик: розсудливий

відважний

Учитель: Так якими ж постають перед нами герої твору? Зробіть, будь ласка, свій висновок на основі заповненої вами таблиці (4 завдання у міні-підручнику).

Висновки учнів за таблицею у міні-підручнику.

Учитель: На минулому занятті ви об'єдналися у три групи, кожна з цих груп отримала завдання додому - намалювати героїв оповідання (на ватмані): перша група малювала лося, друга - хлопчиків, третя - Шпичака. Покажіть будь ласка, свої малюнки.

Презентація учнями груп своїх малюнків.(Учні чіпляють їх на дошці).

Учитель: Розгляньте уважно малюнки і скажіть: чи точно учні передали на них характери героїв, їхній настрій. Доведіть це.

Учитель: Діти, складіть план-характеристику героїв оповідання і запишіть у зошити. Перша група учнів складає план-характеристику Лося, друга - хлопчиків,третя - Шпичака.

Учні зачитують складений ними план-характеристику.

План-характеристика Лося

  • Зовнішній вигляд Лося.
  • Боротьба з небезпекою.
  • Довірливість.

План-характеристика хлопчиків

1.Зовнішність братів.

2.Допомога Лосеві.

3.Образи хлопчиків - уособлення добра, милосердя, чуйності.

План-характеристика Шпичака

1.Зовнішність Шпичака.

2.Його самовпевненість.

3.Шпичак - втілення зла, жорстокості.

Слайд 9 (ілюстрації до оповідання «Лось» на мультимедійній дошці).

Учитель: Діти, дайте характеристику героям твору за складеним вами планом (усно).

Учні характеризують героїв оповідання «Лось», а саме: лося, хлопчиків, Шпичака.

Лось

В оповіданні зображено лося - наполегливого, цілеспрямованого, сильного духом, який вміє боротися з небезпекою. Він не очікує від людей небезпеки, адже його підгодовують, навіть якось мисливці врятували від вовків. Лось зображується автором як тварина, яка звикла до умов заповідника та почувається там так само, як і в тайзі. Він не боїться людей, тому що часто бачив, як вони працюють, та, окрім цього, якось мисливці врятували його від вовків. Тому коли хлопці кинулись його рятувати, він поводився сумирно, не відчуваючи небезпеку з їхнього боку. Але, як виявилось трохи згодом, не всі люди приязно ставились до нього. Деякі, на кшталт дядька Шпичака, дивились на нього лише як на здобич, на джерело прибутку. Саме це і погубило Лося, який тільки-но почав довіряти людям та вірити в їхні добрі наміри.

Хлопчики

Автор не дає братам імен, а лише називає їх «підберезовиками». Це дає нам змогу зрозуміти, що ці персонажі мають узагальнювальне значення - вони втілюють в оповіданні сили добра. Незважаючи на юний вік, вони без вагань приймають рішення врятувати Лося, хоча він в декілька разів більший за них. Це їм вдається, але захистити тварину від жорстокості іншої людини виявляється нездійсненим. Трагічний фінал повісті наштовхує на думку про те, що людина - не тільки цар природи, але й, інколи, її найбільший ворог.

Отже ,в оповіданні образи хлопчиків уособлюють добро, милосердя, чуйність, небайдужість, любов до усього живого, справедливість, гуманізм. Вони відважно, але й обережно кидаються на допомогу тварині .

Шпичак

Шпичак в оповіданні є втіленням зла. Він жорстокий та черствий. Лось потрібен йому вбитим, щоб продати його роги та м'ясо. Шпичак навіть не вагається у своєму рішенні підстрелити Лося на очах у племінників, тому що впевнений - вони будуть на його боці. Його самовпевненість зрадила йому - хлопці не захотіли мати з ним справу. У фіналі оповідання він дуже хоче, щоб Лось ожив. Але не тому, що йому шкода вбиту ним тварину або його мучить сумління. Він лише злякався відповідальності, бо якщо діти повідомлять керівництву заповідника про цю подію, у Шпичака будуть великі неприємності.

Дядько Шпичак чинить планомірне зло, він бездушний, хитрий, улесливий, жорстокий, брехливий. Його зовсім не лякає страшний злочин, він лише боїться відповідальності перед людьми, а не перед своєю совістю.

Учитель: Так хто ж з героїв оповідання уособлює ДОБРО, а хто ЗЛО?

Учні: Добро уособлюють хлопчики, а зло - Шпичак.

Учитель: Діти, так якими ми маємо бути, щоб добро перемогло зло?

Учні: Співчутливими, милосердними до інших, турботливо ставитися до світу природи.

Учитель: Сформулюйте, будь ласка, тему та ідею оповідання.

Учні: Тема: зображення боротьби добра і зла в протистоянні світу людей та світу тварин.

Ідея: уславлення мужності, хоробрості, співчуття, бажання допомагати іншим та охороняти дику природу; засудження жорстокості та користолюбства.

Учитель: Діти, запишіть у зошити тему та ідею оповідання «Лось».

Учні записують у робочих зошитах: Тема: зображення боротьби добра і зла в протистоянні світу людей та світу тварин.

Ідея: уславлення мужності, хоробрості, співчуття, бажання допомагати іншим та охороняти дику природу; обурення жорстокістю та користолюбством.

Системно-узагальнюючий міні-модуль (1Х30хв.)

Учитель: Проведемо вікторину «Спостережливий слухач».

За наведеною цитатою визначте, про кого або про що йдеться у творі Євгена Гуцала «Лось».

А) «Спочатку він нічого не розумів у тій роботі, та коли канал ще більше наблизився до берега, його очі...» (Лось).

Б) «Кругленький, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, в яких він тонув мало не по пояс...» (Шпичак).

В) «...Був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла. Узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега,..» (Старший брат).

Г) «Чим далі біг, тим більшим сповнювавсь острахом, і хоча нічого вже не чув, крім приглушеного поцокування своїх ратиць об землю, ще довго не зупинявся». (Лось).

Слайд 10.

Вікторина «Спостережливий читач».

Завдання: за наведеною цитатою необхідно визначити, про кого або про що йдеться у творі Є. Гуцала «Лось»

  • «Вони й не зразу зауважили ополонку, бо вона була майже непомітна, якби лось знову не спробував вискочити на лід». (Брати)
  • «Заскучавши сама, вона, тягнучи сани, й поволеньки потюпала до річки, зупинилася віддалік і, помахуючи хвостом, спостерігала. Потім ще про-йшла трохи вперед». (Гніда конячина)
  • «Він його помітив одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки по­сміювався, коли вони взялися визволяти звіра з ополонки». (Шпичак)
  • «Чим далі біг, тим більшим сповнювавсь страхом, і хоча нічого вже не чув, крім приглушеного поцокування власних ратиць об землю, ще довго не зупинявся». (Лось)
  • «...Подзьобала струхлявілими пеньками, викружилася край осичняка, трохи на гірку. Ранньої весни вона перша вбиралася квітами, і хутко тут виганялась така висока трава, що в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини». (Поляна)

Слайд 11.

  • «...була ледь протоптана - по ній почали ходити не так давно,- і лось принюхувався, чи не пройшов по ній перед ним вовк, або лис, або лю­дина». (Стежечка)

Учитель: Виконайте тестові завдання у міні - підручнику (5 завдання).

Учні виконують тестові завдання у міні-підручнику.

Учитель: Які у вас труднощі виникли при виконанні тестових завдань (6 завдання у міні-підручнику)?

Відповіді учнів.

Учитель: Діти, розгляньте уважно нижче подану ілюстрацію до твору «Лось» у міні-підручнику (7 завдання). Знайдіть у тексті оповідання «Лось» відповідні слова до цієї ілюстрації і підпишіть її.

Учні зачитують, як вони підписали ілюстрацію.( « Проте лось і не ворухнувся. Припав до землі, всім великим тілом прислухаючись, чи далеко ще весна, а роги стриміли над снігом диким розложистим кущиком, який також, мабуть, чекав на весну, щоб зазеленіти, хоча це йому вже не судилося ні тепер, ні в майбутньому» ).

Учитель: А зараз ми проведемо з вами міні-диспут «Чи може прожити сучасна людина, не завдаючи шкоди природі?»

- Діти, хто знає, що таке диспут? ( Диспут - (від лат. Disputare міркувати, сперечатися) - різновид дискусії, публічне обговорення тієї чи іншої важливої для присутніх проблеми, пов'язаної з реальним життям, власним досвідом учасників. Диспут трактується в словниках як вид діалогічного мовлення, публічний спір на злободенну наукову або розмовно - побутову тему. З приводу даної проблеми учасники диспуту висловлюють різні думки і судження).

Отже, починаємо міні-диспут «Чи може прожити сучасна людина, не завдаючи шкоди природі?»

Учитель: Діти, передайте, будь ласка, міні-підручники, у яких ви працювали, на перевірку - на перші парти.

Учитель: Ось і перегорнули ми з вами останню сторінку оповідання «Лось» Євгена Гуцала. Я думаю, ви зрозуміли те, що всі ми живемо серед людей, тому кожен повинен учитися розуміти інших, берегти все живе на цій планеті, виховувати в собі непримиримість до аморальних вчинків, боротися з байдужістю, черствістю, бо негативні жахливі вчинки залишають на все життя глибокий слід у душі й серці людини.

В оповіданні «Лось» Є. Гуцало пропонує читачам самим замислитись над тим, що буде далі. Поміркувавши, можна припустити, що брати все ж таки повідомлять у заповідник, бо зрозуміли, що Шпичак не шкодує про вчинене, а значить, якщо його не покарати, буде продовжувати полювати на заповідних тварин. На відміну від хлопців, Шпичак (у кінці оповідання) хотів би побачити лося живим тільки тому, що боїться покарання, а не тому, що зрозумів жахливість скоєного злочину. У цьому невеличкому творі Є. Гуцало зумів поставити низку дуже важливих проблем: те, що людина вважає себе царем природи, не дає їй права знищувати тварин задля своєї розваги. Навпаки, люди мають усвідомити, що їхнє завдання - оберігати та захищати природу, турбуватись про неї, бути милосердними.

Виставлення оцінок учням за роботу на занятті з коментуванням.

Домашнє завдання. Готуватися до контрольної роботи у вигляді тестів, яку ви будете виконувати на контрольно - рефлексивному етапі. А для того, щоб добре написати контрольну роботу, треба повторити, що таке оповідання, ще раз переглянути твір «Лось». Скласти власне закінчення оповідання «Лось» (на чернетках), а на духовно-естетичному етапі ми послухаємо учнів, яке ж закінчення до оповідання вони склали. І вже потім виконаємо це творче завдання у міні-підручниках.

Міні-підручник з української літератури

за психомистецькими технологіями модульно-

розвивального навчання за темою «Оповідання

Євгена Гуцала «Лось». Співчуття, милосердя -

шлях до перемоги добра»

учня/учениці 5-Б класу______________________


Тема. Оповідання Євгена Гуцала «Лось». Співчуття,

милосердя - шлях до перемоги добра.

Мета. Ознайомитися зі змістом оповідання, уміти визначати тему та жанрові особливості твору, формулювати головну думку, висловлювати своє ставлення до прочитаного, характеризувати головних та другорядних героїв оповідання.

Знати:

- основні відомості про Євгена Гуцала;

- зміст та жанр твору «Лось»;

- характеристику головних та другорядних героїв твору.

Нормувати:

- навички виразного читання;

- уміння висловлювати своє ставлення до прочитаного;

- уміння визначати тему та жанрові особливості твору;

- розвивати логічність у мисленні, увагу.

Цінувати:

- турботливе ставлення до світу природи, до рідних людей;

- співчуття та милосердя до інших;

- уміння відповідати за свої вчинки.

Етапи: адаптивно-перетворювальний, системно-узагальнюючий

Ти знаєш, що ти людина,

Ти знаєш про це чи ні?

Жити спішити треба...

В. Симонеко

1. Дослідження-відновлення.

Доповніть речення потрібними словами.

1. Лось був старий самець, уже звик до_________________, у який потрапив із тайги. 2. Коли лось ступив на_______________, то під ним приглушено торохнуло. 3. Вони й не помітили, як підійшов до них рідний______________Шпичак. 4. Шпичак давно вистежував того лося,- він помітив його одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки______________, коли взялися визволяти його з_______________.

2. Робота за підручником (с. 228, питання 1-3, 6-8).

3. На основі виписаних вами цитат, заповніть таблицю, записавши, як автор ставиться до персонажів. Про що це свідчить?

Авторське ставлення до персонажів

Лось

Хлопці

Шпичак

4.Так якими ж постають перед нами герої твору? Зробіть свій висновок на основі заповненої вами таблиці.

5. Виконайте тестові завдання.

1. Що нагадували роги лося?

А Стару корягу;

Б низькорослий кущ;

В молоде деревце;

Г розвалений пень.

2. У який час доби відбувається дія твору?

А Увечері;

Б опівдні;

В на заході сонця;

Г у досвітніх сутінках.

3. Звідки лось потрапив до заповідника?

А Із тайги;

Б він народився в неволі;

В його привезли з іншого заповідника;

Г його подарували заповіднику, коли він був ще маленький.

4. Чого злякався лось?

А Пострілів рушниці;

Б людських голосів;

В тріщання старої гілляки;

Г звуків інших тварин.

5. Хто, на думку автора, жив на річці?

А Мисливці;

Б жаби;

В хлопці;

Г дух примерзлого болота.

6. Навіщо лось попрямував до поляни?

А Щоб поласувати смачною травою;

Б щоб помилуватися сходом сонця;

В щоб зустрітися з друзями;

Г щоб сховатися від мисливців.

7. Що знаходилось на іншому березі річки?

А Село;

Б інший лось;

В мисливець;

Г хлопчик.

8. Яка халепа трапилась на ополонці?

А Лось не міг напитися води, бо ополонка замерзла;

Б на річці були рибалки, які сполохали лося;

В лося підстрелив мисливець;

Г лось провалився під кригу.

9. Що згадав лось про події минулої осені?

А Мисливці поранили його, але він утік;

Б на нього було відкрито полювання;

В мисливці врятували його від зграї вовків;

Г в нього з'явились нові роги.

10. Хто прийшов на допомогу лосеві?

А Мисливці;

Б маленькі хлопчики;

В ніхто;

Г інший лось.

11. Що зробив дядько Шпичак?

А Допоміг хлопцям врятувати лося;

Б покликав селян на допомогу;

В розгубився та стояв як вкопаний;

Г підстрелив лося.

12. Чим завершилась ця історія?

А Лось помер;

Б хлопці вилікували лося;

В мисливець пожалів лося;

Г лосю допомогли робітники заповідника.

Бланк відповідей

Завдання

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

Відповідь

6. Які труднощі виникли при виконанні тестових завдань?_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Розгляньте нижче подану ілюстрацію до оповідання «Лось». Підпишіть цю ілюстрацію словами з тексту оповідання.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8. Складіть власне закінчення оповідання «Лось» (письмово).

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Додатковий матеріал щодо змісту твору.

Лось - ссавець, найбільший представник родини Оленевих. Довжина тіла самця може бути близько 3 м, маса 360-600 кг, самиці дрібніші за самців. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів. Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий, у вигляді горба. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг. Голова велика, горбоноса, з нависаючою м'ясистою верхньою губою. Під горлом - м'який шкірястий виріст. Шерсть груба, буро-чорна; ноги світло-сірі, майже білі. У самців є величезні (найбільші у сучасних ссавців) роги, нерідко лопатоподібні за формою; їхній розмах досягає 180 см, а маса - 20-30 кг. Роги лось скидає щорічно в листопаді-грудні і ходить без них до квітня-травня.

Тут зачинається ваш текст. Натисніть тут і почніть писати. Тимэам тинкидюнт вяш ты ючю ийжквюы факёльиси рыпудяары эи эи йужто зэнтынтиаэ эжт ан мюкиуж граэкйж мэль про экз жкрибэнтур интылльэгэбат но ыльигэнди янвыняры мэдиокретатым зыд про модо адхюк зэнтынтиаэ ед йн натюм нолюёжжэ янтэрэсщэт вим ад омниюм элььэефэнд пэр лаудым либриз ад прё нык шынчебюз торквюатоз ыт оратио фачтидёе жкрибэнтур ку зыд кюм тантаз ийжквюы фиэрэнт эа ут выльёт доктюж зюжкепиантюр мэль ат пауло пондэрюм дэчырюёжжэ прё еюж пожжёт.
 

Пригоди в глибині лісу

Тут зачинається ваш текст. Натисніть тут і почніть писати. Нолюёжжэ янтэрэсщэт вим ад омниюм элььэефэнд пэр лаудым либриз ад прё.

Тут зачинається ваш текст. Натисніть тут і почніть писати. Тинкидюнт вяш ты ючю ийжквюы факёльиси рыпудяары эи эи йужто зэнтынтиаэ эжт ан мюкиуж граэкйж мэль про экз жкрибэнтур интылльэгэбат но ыльигэнди янвыняры мэдиокретатым зыд про модо адхюк зэнтынтиаэ ед йн натюм нолюёжжэ янтэрэсщэт вим ад омниюм элььэефэнд пэр лаудым либриз ад прё нык шынчебюз торквюатоз ыт оратио фачтидёе жкрибэнтур ку зыд кюм тантаз ийжквюы фиэрэнт эа ут выльёт доктюж зюжкепиантюр мэль ат пауло пондэрюм дэчырюёжжэ прё еюж пожжёт аккюжамюз.

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати